onsdag 19. november 2008

Hva er tilpasset opplæring?

Tilpasset opplæring har både en individuell dimensjon rettet mot enkelteleven og en dimensjon rettet mot fellesskapet. Vektlegging av fellesskapet og fokus på læringsmiljøets betydning representerer en bred tilnærming til tilpasset opplæring. I den brede tilnærmingen til tilpasset opplæring er både den faglig-pedagogiske og sosiale inkludering viktig. Tilpasset opplæring handler slik om undervisning i felles grupper og har som intensjon å gi kollektive opplevelser i læringssituasjonen. Det er avgjørende i tilpasset opplæring at elever lærere mye av hverandre og er deltakere i jevnaldermiljøet.

Her er mine lysbilder om tilpasset opplæring. Teorier om Inclusive Education kan en lese her.

Hva er tilpasset opplæring? Powerpoint presentasjon av professor Thomas Nordahl.

Tilpasset opplæring med særlig vekt på vurdering. Powerpoint presentasjon av professor Sigmund Lieberg.

1 kommentar:

ninni sa...

For meg skurrer begrepet ´tilpasset opplæring´, av to grunner:
For det første synes jeg uttrykket opplæring lukter av gamle dager. hvem skal læres opp? og hvem skal lære opp?
For det andre tenker jeg at det ikke går an å lære noe uten at man tilpasser læringsstoffet til seg selv? Læring er jo en aktiv prosess, så u-tilpasset opplæring er rett og slett ikke mulig. Er jeg helt på jordet?