I den senere tid er det blitt en økende interesse for etikk og yrkesetiske dilemmaer i læreryrket blant forskere og lærerutdannere (Tom 1984, Bergem 1993, Oser 1994, Colnerud 1995) og læreres språk i forhold til etisk sensitivitet (van Manen 1991, Noddings 1992, Jackson et al 1993). Hensikten med denne studien er å undersøke karakteristika ved den profesjonelle etikk slik lærerstudenter beskriver det i sine selvpresentasjoner. Karakteristika ved lærerutdanningen for disse studenter blir diskutert som kontekstuelle faktorer ved studien.
Den teoretiske referanseramme for studien er Osers modell for læreres ethos (Oser 1991) og Aristoteles dydsetikk. Målet er å undersøke validiteten i lærerutdanningskonteksten. Studien vil være rettet mot et utvalg av lærerstudenter. Metoden som er anvendt i denne casestudien er intervju. I intervju vil deltakerne bli spurt om å beskrive profesjonelle ethos som lærer. Datamaterialet vil bli undersøkt ved hjelp av Osers modell for en profesjonell etikk/ethos . Målet er å ramme inn i dimensjoner ved den profesjonell etikk for lærere. Dessuten vil jeg undersøke hvilke effekter deltakernes bakgrunn har på hva de vektlegger som profesjonelle ethos.
Tanker om den nye lærerutdanningen
for 15 år siden
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar