mandag 24. november 2008

Elevvurdering i skolen

Kunnskapsløftet i skolen gir nye føringer for elevvurdering. Elevvurdering skal ivareta både underveis- og sluttvurdering. Formålet med underveisvurdering er å fremme læring og utvikling og gi grunnlag for tilpasset opplæring. Formålet med sluttvurdering er å gi informasjon om nivået til elevene ved avslutningen av opplæringen i faget. Utdanningsdirektoratet (UD) har utarbeidet forskrifter (og presiseringer av disse) om underveis- og sluttvurdering, har ansvar for retningslinjer for prøve- og vurderingssystem og for Nasjonalt kvalitetsvurderings-system for grunnopplæringen. Videre arbeider UD med Bedre vurderingspraksis og har utarbeidet et hefte om dette.

Skolenettet gir en oversikt over utviklingsarbeid om elevvurdering som foregår. På skolenettet.no finnes også mye veiledende tekster og artikler om elevvurdering. Det finnes også en egen veiledning for vurdering i videregående skole. Valler videregående skole har f.eks. sin egen side om vurdering. Oslo kommune har egne sider om vurdering for læring, og har et eget hefte om Bedre vurdering. Det er også fortsatt mye å lære av ’Rettleing for vurdering’ for L97.
Det mange lærere ser som en utfordring er å utarbeide gode kjennetegn på måloppnåelse. Her er eksempel fra matematikk og naturfag. Danskene har utarbeidet en oversikt over ulike evalueringsredskaper og redskaper til evaluering i fag i folkeskolen. En dansk undersøkelse viser at: Størst betydning for elevenes karakterer har deres sosiale bakgrunn, men også kommune- og skolekarakteristika har betydning.

Et ønske om å finne fram til vurderingsformer som er i samsvar med rådende syn på læring, veiledning og vurdering, har ført til en økende interesse for mappevurdering. Mappevurdering eller porteføljevurdering brukes på alle nivåer i utdanning, som f.eks. her fra universitetet. Studenter ved PPU har også laget sitt prosjekt: Refleksjoner om bruk av mappemetodikk i videregående skole.
Alle som vil vite noe om vurdering bør lese denne boka: Vurdering for læring. Informasjon om heftet "Vurdering i grunnskolen" finner du på denne siden, bare bla deg nedover til du finner dette. En annen bok om vurdering er fra Ped.lex: Malin Saabye (red.) 2008: Vurdering i grunnskolen. Informasjon til elever, foresatte og lærere.

Ingen kommentarer: