fredag 28. november 2008

En portal til media-literacy - nye veier til læring

Dr. Michael Wesch (Kansas State University) viser nye veier til hvordan læring kan tilrettelegges i en medietid. I videoen A Portal to Media Literacy forteller han og gir eksempler på hvordan ungdom kan bli deltakere i sin egen læringsprosess ved å sette sammen kjent informasjon og skape ny innsikt, nye forbindelser, finne relevante sammenhenger og utforske det ukjente med utgangspunkt i det kjente. Selv om barn/unge kan navigere i de nye web-applikasjonene som YouTube og Face-book for underholdningens del, så er det få som har innsikt i hvordan disse medier kan brukes til læring i skolen.

Dr. Wesch har brukt mye tid på å forstå nettsamfunn og sosiale medier, og han har produsert 9 videoer som er veldig insteressante. Skolen skal ikke være et venterom for det egentlige livet – men være en del av det. Ved å integrere sosiale medier i undervisningen vil elevene kunne lære av hverandre, og de vil kunne samarbeide med elever andre steder for å la seg inspirere og selv bidra. Elevene får eierforhold til til kunnskapen, læring blir meningsfull og det å kunne noe får betydning.

1 kommentar:

Rolf K. Baltzersen sa...

Mye interessant her. Dette er jo i ferd med å bli et ressurssted for andre høgskolelærere!