onsdag 18. august 2010

Praktisk klokskap og musikalitet i pedagogisk arbeid

Praktisk klokskap i læreryrket handler om en erfaringsbasert kunnskap som er etisk fundert og kommer til uttrykk som god dømmekraft, dvs dømmekraft til å velge den mest riktige løsningen i situasjonen. Når vi anvender og vil omsette teoretisk kunnskap (episteme) og praktisk kunnskap (techne) til verdier som skal prege praksis, kan praktisk klokskap (phronesis) betraktes som svar på spørsmålet om hva jeg vil bruke mine kunnskaper til og hvordan. Prakatisk klokskap gir svaret på hva meningen med det vi foretar oss skal være i en partikulær situasjon. Imidlertid er problemet med læreres praktisk kunnskap i skolen at det som gjør den store forskjell i praksis ikke lar seg beskrive på en teoretisk eller vitenskapelig måte (som episteme). Musikalitet kan være en metafor for praktisk klokskap i skolen. Lærere som vil utvikle praktisk klokskap kan trene opp sin musikalitet (i utvidet betydning) over tid

Når vi lytter til musikk og opplever musikkens liv, skjer det blant annet som følge av påvirkning av vårt sanseapparat. Det skjer også fordi vi i forveien har innstilt vår bevissthet på å oppleve musikk, har forventninger, er oppmerksomme og åpne. Et av musikkens fenomenale virkemidler er at den skaper kontakt, kontakt mellom de som deler fellesskapet i å lytte og kontakt mellom lytte og musiker. Musikken skaper en kommunikativ relasjon eller en allianse mellom komponisten og tilhøreren. Verket som komponisten har skapt og musikerens performance er de redskaper som skaper relasjonen – alliansen som forbinder komponisten og tilhøreren. Musikk skaper relasjoner og musikkens ferdigheter og musikalitet er nødvendige redskaper for at disse relasjoner oppstår ut fra musikkens liv.

Jeg spiller kornett. Å spille kornett med klang og musikalitet krever lang erfaring og gode spilleteknikk. Men hvordan vil du beskrive lyden av en kornett rent vitenskapelig? Dersom et musikalsk menneske har hørt en kornett en gang, husker han lyden for resten av livet. Det er en iboende kunnskap, en kroppsliggjort kunnskap, og kan ikke beskrives. Oppbyggingen av en kornett kan godt forklares på en vitenskapelig måte, hvordan en kornett skal lyde. Vil du spille kornett i et orkester skal du kunne arbeide sammen med andre musikere, og du skal vite hvordan du best bidrar til orkesterets samlede lydbilde. Alt dette er kunnskap, men en kunnskap av ulik slag. Undervisning handler blant annet om å skape felles rytme og melodi i samspillet mellom ulike instrumenter (elever). I lærerens orkestrering av samspillet mellom undervisning og elevenes læring kreves det en praktisk klokskap som på mange måter kan sammenlignes med musikalitet.

Ingen kommentarer: