En skole som skal ivareta mangfoldet av elever og være inkluderende arbeider utviklingsrettet med spørsmålet: Hvordan kan vi som skole og lærere fremmer læring for det enkelte barn og samtid ha fokus på hvilke muligheter fellesskapet gir for elevens læring. Følgende sjekkliste kan anvendes som refleksjons- og vurderingsgrunnlag i dette arbeidet:
1. Skolen har et sterkt fellesskap hvor alle har tilhørighet og hvor mangfold ses som en styrke for fellesskapet
2. Skolens utvikler lærerens kompetanser i klasseledelse/læringsledelse ved å fokusere på lærerens sosiale, ledelsesmessige og fagdidaktiske kompetanser
3. Skolen arbeider aktivt for å styrke elevenes sosiale og emosjonelle kompetanser
4. Skolen arbeider med trivselsfremmende tiltak på skole- og klassenivå, for eksempel spilleregler for samvær og trivsel, handlingsplan mot mobbing, plan for sorg og kriseberedskap etc
5. Skolen arbeider forebyggende gjennom innsikt i hva som fremmer en allsidig utvikling hos ulike barn/unge
6. Skolen anvender IKT og medier i skolens undervisning
7. Skolen utvikler prosedyrer for å utvikle individuelle utviklingsplaner for den enkelte lærer/medarbeider
8. Skolen skaper mulighet for fleksibel tilrettelegging av undervisningen gjennom selvstyrende lærerteam
9. Skolen utvikler kartleggingsredskaper og pedagogiske praksiser som kan ivareta alle barns læreforutsetninger
10. Skolen gir muligheter for særskilte metoder og undervisningsmaterialer til ulike elevers behov
11. Lærerne/medarbeidere er reflekterende praktikere og forskende på egen praksis
12. Skolen etablerer og utvikler et godt samarbeid med foresatte og andre hjelpeinstanser i og utenfor skolen.
13. Skolen skaper sammenheng og overganger mellom barnehage og skole, grunnskole og videregående skole gjennom samarbeidsformer som fremmer sammenheng i pedagogisk tenkning og institusjonskultur
14. Skolens spesialpedagogiske team anvendes aktivt som veiledere for fremme en dynamisk utvikling for alle barn/unge
15. Skolen anvender PPT/veiledere i skoleutvikling og utvikling av lærerteam
Tanker om den nye lærerutdanningen
for 15 år siden
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar