I lærerutdanningen er det viktig å vektlegge at læreren skal hente sin autoritet og status ved å være ekspert i undervisning og læring. Å være ekspert i undervisning og læring forutsetter å utvikle gode sosiale, ledelsesmessige og (fag)didaktiske kompetanser. Forskning viser at disse kompetanser hos læreren er avgjørende for elevers læring. Læreren skal ha evne til å formidle et faglig lærestoff, lede undervisningssituasjoner og motivere elever til å lære. Læreren er både underviser og læringsleder, og skal kunne lede læreprosesser med fokus på fellesskapets muligheter. Fellesskapet i klassen/på skolen har avgjørende betydning for barn og unges faglige og sosiale utvikling. Mangfoldet i elevenes bakgrunn med tanke på evner, kapasitet, interesser og ferdigheter, stiller høye krav til lærernes evne til å møte elevenes behov og lede dem inn i gode læringsaktiviteter.
Forskning viser at elever som lærer å sette læringsmål, som kjenner målene, som bruker skriftlige planer, og som deltar i utviklingen av arbeidsplaner, i større grad kjennetegnes av at de er motiverte for å gjøre skolearbeid. Elevmedvirkning er viktig for at elevene skal få et eierforhold til egen læring. Elevmedvirkning innebærer at skolen gir elevene opplæring i og anledning til å sette mål for sitt arbeid, lage planer og vurdere egen innsats og egne prestasjoner. Elevmedvirkning skal bidra til å gjøre elever mer aktive i sin egen læringsprosess. Viktige betingelser i læringsmiljøet som har betydning for elevenes faglige og sosiale læring er:
- Klasseledelse (atferdsledelse og læringsledelse
- Relasjonen mellom elev og lærer
- Relasjonen mellom elever og en elevkultur som støtter læring
- Å bruke og håndheve regler
- Å skape forventninger og gi tilbakemeldinger til elevene
- Å styrke samarbeidet mellom hjem-skole, og klargjøre forventinger til hverandre
Lærere skal naturligvis fortsatt utdannes innenfor de fag de skal undervise i, men lærerens faglige kunnskap må både i lærerutdanning og i skolen gå mer hånd i hånd med relasjonelle, ledelsesmessige og didaktiske kompetanser.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar