lørdag 14. februar 2009

Bruk av arbeidsplaner og læringsspindel


Bruk av arbeidsplaner i opplæringen gjør læringsarbeidet mer oversiktlig for eleven. En god arbeidsplan skaper helhet, struktur og innsikt i arbeidet som skal utføres. Den må tilpasses den enkelte elev og elevgruppe. Alle elever skal ha mulighet til å arbeide ut fra sine egne forutsetninger i en tilpasset opplæring. Dette innebærer at kompetansemålene i læreplanen må tolkes i lys av elevenes personlige interesser og forutsetninger. Elevene skal ha innvirkning på vinkling av tema, og de skal kunne variere mellom flere arbeidsmåter avhengig av hvilken innlæringsmetode som fungerer best for dem. De skal kunne velge hensiktsmessige hjelpemidler, noe som også inkluderer bruk av digitale medier for å løse de oppgavene de står overfor. De skal også delta i vurdering av eget arbeid, egen arbeidsprosess og i synliggjøring av vurderingskriterier.


En arbeidsplan med læringsspindel inneholder følgende momenter:
· Navn er viktig fordi eleven skal ha eierforhold til planen
· Kompetansemål er viktig fordi vi må vite hvilken kompetanse eleven skal oppnå
· Læringsmål er viktig fordi vi må vite hva som skal læres på ulike nivåer
· Oppgaver er viktig fordi vi må vite hva som skal gjøres med hvilken vanskegrad
· Hvordan lære er viktig fordi vi må vite hvordan vi skal lære.
· Læringsspindel: Læringsspindel skal bevisstgjøre eleven på:
· Kriterier for vurdering er viktig fordi vi må vite hva vi vurderes etter
· Egenvurdering er viktig fordi vi må oppøve kompetanse på å evaluere oss selv
· Lærervurdering er viktig fordi vi lærer mer når vi får tilbakemelding
· Underskrift er viktig for dokumentasjonen

Arbeidsplaner og læringsspindel ved Borgund vgs er redskaper som skal hjelpe skolen til å få fokus på læring. Redskapet hjelper den enkelte til å få bedre innsikt i hvordan en selv lærer. Videre er redskapet et utgangspunkt for samtaler om hvordan en skal forbedre læringsprosessene. På bakgrunn av økt innsikt i egen og andres læring og samtaler om hvordan læringen bør foregå, kan redskapet benyttes til å lage en plan for oppfølging. Redskapet er velegnet i forbindelse med elevsamtaler. Læringsspindelen beskriver 16 måter å lære på.

Ingen kommentarer: