mandag 8. desember 2008

Å ta vare på de frydefulle øyeblikk i skolen

Den verdsettende og anerkjennende tilnærmingen i personlig utvikling og skoleutvikling er basert på å finne styrken og ressursene hos personer og organisasjoner - og bygge videre på disse. Utgangspunktet er at personer og organisasjoner beveger seg i bestemte retninger avhengig av hvilke spørsmål som stilles. Når vi stiller spørsmål om det positive i de livgivende øyeblikk og det som gir mennesket energi, vil disse fenomener blomstre.
Å skape et anerkjennende læringsmiljø er å utvise respekt og omsorg for elevenes personlighet og læringspotensial. Når læreren viser en anerkjennende væremåte kommer det til uttrykk i hvordan læreren viser forståelse og innlevelse, hvordan læreren bekrefter eleven, hvordan læreren viser åpenhet for å inndra elevens stemme i kommmunikasjonen og hvordan læreren viser evne til selvrefleksjon og egenavgrensning.
Ole Løv har her en fagartikkel om Gjensidig forbundethet i skolen - et relasjonelt perspektiv.
Les også intervju med Peter Lang om den anerkjennende undervisning.
Appreciative Inquriy (AI) eller verdsettende samtale er en tenkemåte og metode som tar utgangspunkt i det positive. Her er en artikkel om ta utgangspunkt i det positive i skolen.
Den anerkjennende tilnærmingen i skolen handler om å oppdage og utforske elevenes beste opplevelser fra fortiden og nåtiden, stille opp visjoner for fremtiden, dele visjoner og drømmer og skape dem sammen. Følgende spørsmål er grunnlaget for denne arbeidsmåten:
Hva er du stolt av, hva fungerer godt? Hvor ønsker du deg? Når du har forestilt deg at du har nådd frem, hvordan kom du deg dit du ville? Hvordan vil du begynne, hvilke planer har du?

Prosjekt Anerkendt i skolen er et prosjekt som forsøker å finne positive muligheter for alle i den sammenheng de befinner seg, for eksempel skole, venner og familie.

På denne nettsiden til Appreciative inquiry kan du finne ressurser og praktiske redskaper.

Kaj Voetman er en dansk organisasjonskonsulent som har arbeidet mye med verdsettende undersøkelser (AI).

Skolen kan feks ta i bruk Verdsettende samtale i relasjon til skole-hjem-samarbeid. Det verdsettende utgangspunkt kan anvendes i mange kontekster, feks i arbeidet med å få øye på ressursser hos sosialt utsatte barn.

Professor David Cooperrider er pioneren innenfor AI. Her kan du følge en introduksjonsforelesning med han.

Anerkjennelse i barnehøyde er en bok om om det sosiale samspill og relasjoner i klassen, skolen og har nye og spennende perspektiver i forhold til anerkjennelse og den systemiske tenkning.
Les anmeldelsen av boka.

Den anerkjennende tilnærming kan også brukes mot mobbing.
Her er et dansk idéhefte om den anerkjennende metoden.
LØFT (Løsningsfokusert tilnærming) er en parallell til verdsettende samtale.

Ingen kommentarer: